5 tipp a halogatás ellen

Ez a téma biztosan mindenkinek ismerős, szerintem nincs is olyan ember, aki még soha semmit nem halogatott. Persze van, aki ritkábban, és van, aki gyakrabban csinálja.

Mikor beszélhetünk halogatásról? Ha nem ésszerű magyarázat alapján történik az elnapolás, vagyis nincs mögötte elfogadható/valós indok (a késleltetés ezzel szemben elfogadható indok alapján történik, átstrukturálással, prioritások megváltoztatásával). Azért kell vigyázni a halogatással, mert önutálat, stressz és akár depresszió járhat vele! Ha tapasztaltál ilyet, akkor mindenképp érdemes foglalkozni vele.

Miért halogatunk? Számtalan oka lehet, például az érdeklődés hiánya, hibázástól való félelem, tökéletességre törekvés, túlvállalás, visszajelzésektől való félelem. Legtöbbször valamilyen félelem van mögötte. (Tedd fel magadnak a kérdést: mitől félsz? Mi történik, ha megcsinálod és nem halogatod tovább? Mi lesz akkor más, mint most? Mivel kell akkor szembenézned?)

Mit tehetünk ellene? Először is, érdemes feltérképezni, mi van a háttérben, próbáld megfejteni, nálad mi lehet az oka. Mint mindig, érdemes az okkal foglalkozni, nem csak tüneti kezelést végezni. Az önfegyelem növelése is hatékony eszköz lehet még (na persze, könnyű mondani, tudom :-))

 

De lássuk akkor, konkrétan mit lehet tenni a halogatás ellen:

  • Részfeladatokra bontás: ha apróbb részekre bontod, akkor érnek sikerélmények közben ezek elvégzésével, ez adhat egy lendületet.
  • Pipálós módszer: írj listát és pipáld ki, ha valamit megcsináltál, erre is jó ránézni.
  • Egy barátnőm módszere: felírja cetlikre a teendőit, beleteszi egy dobozba, és minden nap húz egyet, amit megcsinál. (Nem próbáltam még, de neki bevált :-))
  • Jutalmazás: találj ki valami jutalmat, amit kapsz magadtól, ha elvégzel valami (régóta) halogatott dolgot.
  • Ami nekem mostanában sokat segít: időzítés. Beállítom a telefonomat 15, 20 vagy 30 percre, és addig csinálok valami halogatott dolgot, amíg meg nem szólal az időzítő. Szigorúan csak addig, utána abbahagyom. Nekem nagyon bevált, így sokkal könnyebb rávenni magam a nemszeretem dolgokra, mert tudom, hogy rövid ideig tart, mégis nagyon sokat lehet haladni ennyi idő alatt is. (Pont 15, 20 vagy 30 percnyivel többet, mintha továbbra is halogatnám 🙂 Látványosak az eredmények!)

 

 

Miért érdemes abbahagyni a halogatást? Mert az el nem végzett feladatok rengeteg energiát vesznek el tőlünk, még ha nem is vagyunk tudatában (ott keringenek a fejünkben). Ráadásul nagyon jó érzés, amikor végre elvégezzük őket 🙂 Szóval hajrá, essetek neki még ma! Legalább egynek!

Leave a reply

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.